EN «SUNN» TING JEG IKKE SPISER LENGRE | hvorfor og hva jeg spiser i stede!

Jeg skriver så og si aldri innlegg om ting man ikke burde gjøre eller spise. Min filosofi er klar! En sunn livsstil handler om å legge til ting som du føler gir deg noe positivt! Og hva de tingene er, ja det er faktisk forskjellig fra person til person. Alt annet er egentlig ikke verdt å bruke energi på.

Hva er så poenget med dagens innlegg?

Hovedpoenget er at hva som føles positivt for deg eller er positivt for deg fint kan forandre seg etterhvert som årene går. Du forandrer deg, du lærer kanskje noe nytt eller det kommer ny informasjon på bordet, du får nye interesser, osv, osv.

Vi skal ikke mange årene tilbake i tid før jeg var en av «de jentene». De som trente to økter på studio om dagen, makset i knebøy og knasket riskaker med utvannet proteinpulver på som mellommåltid. Det er ingenting i veien med å være «den jenta», en del av meg savner det av og til, men livet utviklet seg og interessene tok nye veier.

Sammen med nye interesser og nye veier i livet kommer også ny kunnskap. Og særlig i denne bransjen er det viktig å være våken, kunnskaps sulten og interessert i yrke sitt.

Så i dag skal jeg dele en ting som jeg pleide å spise eller drikke ganske så ofte den gangen jeg var «den jenta», men ikke spiser nå lengre! 

Bilde; monster foto

BCAA TILSKUDD!

I flere år var BCAA tilskudd, gjerne tilsatt ekstra koffein, en del av mitt daglige kosthold. I dag får du kjøpt det i pulverform – til å blande ut i vann. Du får det også som ferdig leskedrikk i så og si alle butikker og kiosker, eller som «godis» og barer.

BCAA står for
Branched – Chain Amino Acids. 

Det er rett og slett en aminosyre eller protein. BCAA består av tre essensielle aminosyrer. Når jeg sier essensielle så betyr dette at det er aminosyrer kroppen ikke kan produksere selv. Vi trenger dem tilført via kosten.

Hvor finner man dem?

For man finner dem absolutt flere steder enn i ferdige drikker på Super´n og i pulverform!

  • Kylling
  • Rødt kjøtt
  • Merieri produkter
  • Tunfisk
  • Laks
  • Kalkun
  • Egg
  • Peanøtter

Hva er det så godt for?

Nok BCAA er utrolig viktig for muskelvekts og restitusjon. Da skjønner man fort hvorfor dette er viktig for deg som trener mye.

HVORFOR TAR JEG IKKE DETTE TILSKUDDET LENGRE?

Det er faktisk ikke lengre enn 9 måneder siden jeg sluttet helt med dette. Rett og slett fordi jeg ble gravid. Og gravide burde ikke ta tilskudd av BCAA. BCAA gjennom kosten er noe helt annet.

Annonse

Når jeg først ble gravid brukte jeg nemlig litt ekstra tid på å undersøke hva jeg faktisk puttet i meg, og for første gang satte jeg meg skikkelig inn i hvordan BCAA fremstilles og hva det fremstilles av!

Jeg har lenge vært klar over at dette nok var en av de få tingene jeg spiser og drikker som jeg kanskje ikke burde, men noen ganger velger man bare å snu det andre kinnet til. Jeg vet at smågodtet jeg gomler i meg hver helg er laget av gelatin. Og jeg er ganske sikker på at jeg ikke vil vite hvordan det er fremstilt heller 😉 men jeg spiser det lell. 

Det meste av BCAA tilskudd som finnes på markede fremstilles i Kina, og er laget av andefjær, hud og hår fra dyr – i noen tilfeller visst nok også menneskehår.

Heldigvis finnes det veganske, altså plantebaserte, alternativer på markede. Disse skal jeg helt klart undersøke nærmere når jeg er ferdig med å leve for to. Men enn så lenge styrer jeg unna BCAA tilskudd!

PRØV DENNE I STEDE!

Bilde: shutterstock

Banan inneholder kalium. Kalium bedrer væskebalansen i kroppen. Det hjelper også kroppen å holde et normalt blodtrykk, det hjelper musklene dine til å trekke seg sammen og det er essensielt for fornyelsen av nye celler. Med andre ord er dette en perfekt drikke for deg som trener mye eller bare trenger en liten oppkvikker i en hektisk hverdag.

Kirsebær inneholder store mengder antioksidanter og er hva vi kaller anti inflamatorisk. Blant annet hjelper dem kroppen din å restituere seg fortere etter trening. Du finner frosne kirsebær uten stein i frysedisken på de fleste butikker.

Yoghurt naturelle er en flott kilde til både proteiner og BCAA. Helt naturlig, samtidig som den tilfører fordøyelsen sunne bakterier.

Honning eller annen søtning. Litt ekstra piff kan vi jo unne oss på trening 😉

Vann til ønsket konsistens.

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

One Comment

  1. Vil youple dobbel 0% vanilje gjøre samme nytte som naturell yoghurt? Er ikke glad i honning. Ha en fin dag videre og lykke til når tiden plutselig er der. Håper du får go’ følelsen

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.