Den beste treningen for å gå ned i vekt – ifølge forskning

Min mening er at den beste treningen er den du gjør, og at det du velger å gjøre først og fremst burde være motivert av lyst! Det øker i alle fall sjansen for å beholde en aktiv livsstil livet igjennom.

Men det er ikke til å stikke under en stol at mange begynner å trene – ikke nødvendigvis fordi de synes det er gøy eller fordi de har lyst, men fordi de må på grunn av helse eller motivert av et ønske om å gå ned i vekt. Og det burde være greit det også. Så er mitt håp at man etterhvert finner treningsglede, mestring og motivasjon.

Så, om man ser på det helt nøkternt. Hva er den mest effektive måten å trene på om målet er å gå ned i vekt?

Skal du trene med høy puls og høy intensitet?

Skal du trene i «fettforbrenning sonen» i lav intensitet?

Eller skal du trene styrke?

Nedtrekk
Bilde; Monsterfoto

I mars publiserte Journal of Sports Medicine and Physical Fitness en artikkel hvor man har sett på hvordan ulike treningsformer påvirker vektreduksjon, fett prosent og styrke. 32 overvektige damer ble delt inn i ulike grupper. En gruppe trente styrke i kombinasjon med lav intensitets kondisjonstrening ( populært kaldt fettforbrennings sonen), og en gruppe trente treningsformer som ga høy puls.

Gruppen med høy intensitet

Trente 60 minutter – 4 ganger i uka. Øktene hadde fokus på å øke pulsen til 85% av makspuls som for eksempel bootcamps, høypuls, intervalltrening, cross fit, osv.

De varmet opp i 10 minutter, trente i 40 minutter og trappet ned/tøyde ut i 5-10 minutter

Gruppen med lav intensitet

Trente 60 minutter – 4 ganger i uka. Øktene var en kombinasjon av styrke og kondisjon med lav intensitet.

De varmet opp i 10 minutter, trente kondisjon i 30 minutter etterfulgt av 20 minutter styrke.

Gjennom økten lå pulsen på ca. 65% av makspuls, men i løpet av test ukene økte de vektene fra 60 prosent av 1RM til 80% av 1 RM. Så selv om kondisjonsøkten var ved ganske lav intensitet – trente de etterhvert tung styrke.

Annonse

Resultatet?

Etter 24 uker viste det seg at begge grupper hadde gått ned i vekt og kommet i bedre form. Men kvinnene som trente høy intensitet gikk mer ned i vekt, både i antall kilo og fettprosent, enn de som trente ved lav intensitet. Men kvinnene som trente ved lav intensitet hadde økt i muskelmasse – noe som gir en hyggelig bonus av høyere forbrenning, som på sikt kan gi et større vekttap eller gjøre det lettere å holde den nye vekten.

Konklusjon?

Ja takk begge deler? 

Hva med å kombinere solid styrketrening som gir deg økt muskelmasse med intense økter som øker pulsen, kalori og fettforbrenningen?

Jeg har en sånn økt til deg! Det nemlig slik vi trener på mine online Bootcamps!

Om målet er å gå ned i vekt lønner det seg å starte med styrketreningen. Fullfør denne økten først.

Så er det på tide å øke intensiteten!

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.