STERK OG RUND RUMPE | bruk strikk når du gjør denne øveksen

Rumpa kommer i mange forskjellig former og fasonger. Små, store, runde, flate og brede. Felles for dem alle er at de har flere viktige funksjoner, og en sterk bakpart gir deg flere helsemessigefordeler.

En svak rumpemuskel kan gi flere ondter og skader blant annet vondt i ryggen, knærne eller hoftene, mens en sterk rumpe kan både forebygge skader, hjelpe deg prestere bedre i så godt som alle former for trening og fysisk aktivitet.

Rumpa di består av tre muskler som jobber sammen.

Gluteus maximus, medius og minimus.

Selv om de jobber sammen som ett team er det viktig å være klar over at forskjellige øvelser og bevegelser aktiverer dem i større og mindre grad. 

To av mine favoritt øvelser for sete er hofte hev og hip thrust. Og jeg vet at jeg ikke er den eneste som bruker disse øvelsene mye. Supre øvelser som styrker rumpa, uten å belaste knærne, men gjør du dem med strikk så blir de ennå bedre!

Annonse

Hvorfor?

Hofte hev
Hip thrust

For ved å legge på en strikk rundt knærne får du hjelp til å aktivisere gluteus minimus og medius også – ikke bare gluteus maximus. Viktig ikke bare for å forme en rund bakdel, men også for å stabilisere bekkenet!

Følg meg gjerne på Instagram eller Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.