Et steinsikkert råd mot søtsuget!

Nå er jo jeg ganske opptatt av å spise sunt til vanlig, men en gang eller to i uka får jeg veldig lyst på noe søtt. Ofte når jeg er litt sliten eller har hatt en dag hvor det har blitt litt lite mat. Som dere også vet har jeg de siste par ukene testet forskjellige «dietter», matveier, kostholdsfilosofier, kall det hva du vil.

Periodisk faste, paleo, lchf og nå er jeg veganer for en uke. Etterhvert som ukene har gått har jeg delt mine erfaringer på snap, Instagram og bloggen, men nå – 4 uker inn i prosjektet er det plutselig en ting som slår meg!

-Når spise jeg smågodt sist?

Ja….det er vel sånn ca. 4 uker siden det.

Og det er akkurat det jeg synes er så gøy med dette lille eksperimentet mitt! Jeg får oppleve hva mine kunder går igjennom på både godt og vondt.

Hvordan er det rent praktisk å legge om kostholdet? Hvor vanskelig er det å ta andre matvalg enn man er vant med? Hvordan føles det når du spiser noe du har fått beskjed om at du ikke skal spise? Og ikke minst – hvordan reagerer kroppen!

Jeg vet jo at den beste måten å bli kvitt søtsug på, det er gjennom et godt kosthold som gir deg nok mat, nok næring og et stabilt blodsukker! Jeg har lært det under utdannelsen min, det er rådet jeg gir til mine kunder, det er deres opplevelse og min erfaring.

På en måte litt urettferdig at jo sunnere kosthold du har – jo lettere er det å motstå fristelser, eller at de som spiser sunt og næringsrikt ofte blir fortere «fornøyd» når de først koser seg.

Men igjen er vi tilbake til det faktumet at hvis du har fokus på det du skal spise – heller enn det du ikke burde spise, ja, så jobber kroppen med deg – ikke mot deg.

Noen andre små tips å ta med seg:

Det er lov å begynne på nytt!

De aller aller fleste går på en smell eller flere når de forsøker å kutte ned eller kutte ut sukker. Og hva tenker de aller fleste da?

  • Å fillern, da kan jeg likegodt ta en til!
  • Misslykka igjen, jeg gir opp!
  • Starter igjen til mandag…

Men du trenger ikke å være de alle fleste. Du kan velge at det er greit å gå på en smell, men at smellen heller ikke trenger å bli større. Man blir ikke sunn fordi man har spist en salat til middag, og man blir ikke usunn fordi man spiste en sjokolade mer enn man hadde tenkt. Det er en helhet og det er en prosess.

Annonse

Team Up

Den største utfordringen mange av mine online kunder har er faktisk familie og arbeidsmiljø. For i dag har det faktisk blitt vanlig å ha snop og godis lett tilgjengelig uka rundt. Pottis er like vanlig på en mandag som på en lørdag. Det skremmer meg litt….

Ta en prat med de du deler hverdagen din med. Kanskje det ikke bare er samboer, kanskje dere har mye snop og kaker på jobb også? Få dem med på planene!

Fyll tomrommet.

Når du velger å fjerne noe av sukkeret i kostholdet ditt vil den etterlate seg et tomrom.

Kanskje det er sjokoladebiten du pleier å ta til kaffen, kaken på personalmøte, en latte med venninne, snop fredag og lørdag, sosiale sammenhenger.

Det beste du kan gjøre for å takle disse forandringene er å fylle tomrommet med noe annet. Sukkerfrie alternativer, frukt, nøtter, mørk sjokolade er alle gode alternativer.

Sukkerfri kokosboller, mørk sjokolade, nøtter, frossen mango

Har du sunn mat tilgjengelig så spiser du sunt.

Dette er kanskje mitt aller viktigste kostholdsråd, og ja, så enkelt kan det gjøres. Rydd i skuffer og skap. Ha sunn mat og snacks alternativer i hus uka rundt, når helgen kommer kjøper du inn det du skal spise av godsaker.

Noen blir litt svar skylding når jeg spør hvorfor man skal ha usunne alternativer i hus utover en dag i helgen. Det er da ingen i familien, hverken mann eller barn som har godt av å ha sukker og søtsaker tilgjengelig flere dager i uka. Ja, det er kjedelig å kaste, men man lærer seg fort hva som er passe mengde å kjøpe inn til lørdagen.

Ikke la det handle om vekt og vekt alene.

Å kutte ut søtsaker er kanskje det første, naturlige steget mange tar for å gå ned i vekt. Og vektreduksjon er så klart en effekt av å kutte ned på sukker, men ikke stopp der. Kjenn på kroppen. Hvordan har den det uten de større mengende med sukker! Hvordan er energinivået? Humøret? Huden?

Følg meg gjerne på Instagram eller Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*