Slik spiser du sunnere i en travel hverdag. 4 små tips.

De fleste av oss har prøvd og feilet i forsøket på å leve sunnere mange ganger, mange ganger.

Ofte opplever jeg at folk har et veldig negativt fokus. Vi fokuserer helt og holdent på de tingene vi skal ha bort i fra livene våre, i stede for å tenke på det vi ønsker å legge til! Hva føles best når du tenker på det? Ta noe bort? Eller legge noe til?

Her er 4 ting du kan legge til i din hverdag.

 

 

1.
Legg til proteiner i frokosten din.

Har du lest denne bloggen en stund så vet du at jeg ikke mener at frokost er dagens viktigste måltid. Er du ikke sulten når hanen galer så er det ingen grunn til å spise før du er det.

Men om du er sulten, så er dette en flott måte å legge et godt grunnlag for resten av dagen på!

Gode proteinkilder til frokosten kan være en skyr, egg, cottage cheese, kokt skinke eller annet magert kjøttpålegg.

 



2.
Kroppen din fortjener bra mat.

Ofte så glemmer vi hvorfor vi faktisk spiser. Jo, vi er sultne og vi trenger kalorier
,

men det kroppen først og fremst trenger er næring. Hver dag bryter vi deler av kroppen vår ned,og hver dag bygges den opp igjen. Hvor bra den bygges opp kommer helt ann på hva du velger å gi kroppen din. Din kropp og din helse er det eneste du må leve med hver dag resten av ditt liv. Hva synes du den fortjener?




3.
Drikk nok vann.


– 70 % av jorden består av vann
– Til en morsom sammenligning består 60% av kroppen din av vann!
– Vannet i kroppen regulerer kroppstemperaturen og transporterer næringsstoffer.

Drikker du nok vann vil:
– du få finere hud.
– hjerte og lungene jobber bedre.
– hjelpe på fordøyelsen.
– hjelpe kroppen å bekjempe infeksjoner.

Annonse

Du blir først tørst når kroppen er dehydrert. Da er det egentlig litt for sent allerede. Drikk litt dagen igjennom.

Mitt favorittvann kommer fra springen, tilsatt ananas og mynte.



4.
Planlegg.

Dette er nok den jeg sliter med mest selv, og jeg opplever at ganske mange er enige med meg, men folkens – det må bare gjøres. Om ikke man kan planlegge en hel uke, eller en hel dag, kanskje man kan klare å planlegge frem til middag?

Ofte så er det måltidene utenfor hjemmet som byr på utfordringer. Så nå, i kveld, planlegg morgendagens frokost, lunsj og et lite mellommåltid.

Min utfordring til deg, og meg.

 

-Desiree

 

 

 


6 kommentarer

  1. Silje S. Lopez

    Veldig gode tips 😀

  2. Så bra tips!Jeg reiser mye i jobb og da syns jeg det blir vanskelig å planlegge måltidene. Noen tips??

  3. Se at du bruker ofte spirer som pynt, lager du de selv og hva er de gode for? Tenkte på næringsinnholdet……..

  4. Anonym: disse er kjøpt 🙂 jeg bruker det helt ærlig talt bare som pynt 🙂

  5. Kjersti

    Hei.Jeg holder på modelleringsoppgave.Og har valgt deg som modell 🙂 Oppgaven jeg har valgt er hvordan spise mer frukt og grønt.Jeg har fått masse inspirasjon fra siden din.Jeg lurte bare litt mer på når og hvordan du planlegger?Og hvordan handler du?Daglig,ukentlig?

  6. Desiree

    Kjersti: Hei 🙂 så moro! 🙂 Jeg handler stort sett frukt og grønt hver søndag, fordi jeg handler på en invandrerbutikk som har søndagsåpent 🙂 Jeg lar stort sett råvarene inspirere. Altså jeg handler det jeg har lyst på og som kanskje er på tilbud – også planlegger jeg oppskrifter og måltider ut ifra det.Middager planlegger jeg stort sett fra mandag til onsdag. Onsdag fyller jeg på i kjøleskapet. Onsdag til fredag. Helgene tar vi litt ettersom 🙂 )))

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*