RUMPETRENING | hvor ofte må du trene for å få resultater + øvelsene du burde velge

I dag hadde jeg årets siste instruktørtime på LEVEL. Onsdager har jeg hatt MRL eller mage, rumpe og lår som det står for. En time hvor du egentlig får trent hele kroppen, men med fokus på disse tre områdene.

Timen er en av mine favoritter! Og jeg har faktisk instruert i konseptet i 13 år! Hjelpes. Populær er den også. Kanskje ikke så rart, for det er jo nettopp disse områdene vi damer ofte vil trene, og jeg får ofte spørsmål om hvordan og hvor ofte man burde trene for å se gode resultater.

Bilde: Monsterfoto

Nå er det mange gode grunner til å ønske seg en sterk og stram bakdel. Bare for å nevne to:

Du bruker rompa di hele tiden. 

Når du sitter så er den kanskje ikke så aktiv, men den er fremdeles i bruk! Men rumpa di er en av de viktigste musklene du har! Den hjelper deg når du skal stå oppreist, den hjelper deg holde balansen, gå, hoppe, bøye deg, osv, osv.

En svak rumpemuskel kan gi flere ondter og skader blant annet vondt i ryggen, knærne eller hoftene, mens en sterk rumpe kan både forebygge skader, hjelpe deg prestere bedre i så godt som alle former for trening og fysisk aktivitet.

For å ta det første spørsmålet først. Hvor ofte burde man trene?

2 ganger i uka er for de aller fleste av oss det helt ideelle. Trener du mer enn 3 økter kan det fort bli for liten tid til restitusjon, noe som er like viktig for fremgang som selve treningen!

Hvordan burde man trene?

Her er det mange veier til målet, og det er en av tingene som jeg synes er så utrolig spennende med trening. Personlig synes jeg at et godt program med fokus på rumpe og lår burde inneholde noen gode aktiveringsøvelser, to til tre tyngre benøvelser og et par øvelser som går spesifikt på rumpa!

Bilde: Monster foto

Noen eksempler:

AKTIVERINGSØVELSER:

Annonse

GODE BASEØVELSER

ØVELSER SOM GÅR SPESEFIKT PÅ RUMPA

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*