RUMPETRENING | hvor ofte må du trene for å få resultater + øvelsene du burde velge

Bilde; monster foto

God mandag morgen!

Det har vært mye matprat på bloggen i det siste, så denne uka kicker jeg i gang med litt trening!

Aldri før har vel rumpa stått for så stor del av kroppsfokuset som nå. Kanskje ikke så rart? Det er jo tross alt den største muskelen vi har.

Nå er det mange gode grunner til å ønske seg en sterk og stram bakdel. Bare for å nevne to:

Du bruker rompa di hele tiden. 

Når du sitter så er den kanskje ikke så aktiv, men den er fremdeles i bruk! Men rumpa di er en av de viktigste musklene du har! Den hjelper deg når du skal stå oppreist, den hjelper deg holde balansen, gå, hoppe, bøye deg, osv, osv.

En svak rumpemuskel kan gi flere ondter og skader blant annet vondt i ryggen, knærne eller hoftene, mens en sterk rumpe kan både forebygge skader, hjelpe deg prestere bedre i så godt som alle former for trening og fysisk aktivitet.

Så i dag hadde jeg tenkt vi kunne titte litt på hvor ofte man burde trene disse musklene og hvilke øvelser som kan være lure å ha med seg i ett godt treningsprogram!

Bilde: Monsterfoto

Hvor ofte burde man trene?

2 ganger i uka er for de aller fleste av oss det helt ideelle. Trener du mer enn 3 økter kan det fort bli for liten tid til restitusjon, noe som er like viktig for fremgang som selve treningen!

Hvordan burde man trene?

Her er det mange veier til målet, og det er en av tingene som jeg synes er så utrolig spennende med trening. Personlig synes jeg at et godt program med fokus på rumpe og lår burde inneholde noen gode aktiveringsøvelser, to til tre tyngre benøvelser og et par øvelser som går spesifikt på rumpa!

Annonse
Bilde: Monster foto

Noen eksempler:

AKTIVERINGSØVELSER:

GODE BASEØVELSER

ØVELSER SOM GÅR SPESEFIKT PÅ RUMPA

Følg meg gjerne på Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Desiree

One Comment

  1. Er dette nok til å bygge?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.