Rumpeøvelsen du burde ha i programmet ditt!

Bein og rumpe er noe av det morsomste jeg vet å trene. Ikke bare er en sterk og stram rumpe flott å se på, det har mange viktige helsefordeler for deg!

Rumpa di er nemlig noen av de viktigste musklene du har (ja, den består faktisk av 3 muskler). Og de hjelper deg når du skal stå oppreist, de hjelper deg holde balansen, gå, hoppe, bøye deg, osv, osv. Så en sterk rumpe kan blant annet forebygge vondt i ryggen, knær og hofter. Rumpa er også en av dine største muskelgrupper. Det betyr blant annet at når du trener rumpa di så bruker kroppen mye energi eller kalorier om du vil!

Så rumpetrening er bra! 

Det er så klart et drøss av øvelser å velge i mellom når man skal trene bein og rumpe, men det er en øvelse absolutt alle bein og rumepøkter burde inneholde.

Hoftehev

Annonse

Hvorfor det?

  • Denne øvelsen er en super oppvarming/aktiveringsøvelse for sete. Ønsker du å få maks ut av rumpetreningen din er det nemlig viktig å varme opp riktig og sørge for at du får god kontakt med musklene i sete. Det gjør denne øvelsen.
  • Når det er sagt er øvelsen også en god avsluttningsøvelse på en beinøkt. Da kanskje med litt ekstra vekt. Her har du nemlig en lite teknisk krevende øvelse, som gir god kontakt med rumpa. Så her har du virkelig muligheten til å tyne det siste ut av musklene.
  • Dette er en øvelse som alle kan gjøre, og som alle kan ha godt utbytte av, også du som har vonde knær, vond rygg eller synes tekniske øvelser som knebøy og markløft er vanskelig.
  • Øvelsen utfordrer også core og trener stabilitet i hofta. Særlig om du gjør den på en og en fot. Det er noe mange av oss trenger mer av i en stillesittende hverdag.
  • Øvelsen strekker hofta, og er det noe vi som sitter mye på rumpa trenger så er det det!

Lyst på mer inspirasjon til rumpetrening?

Ta en titt her:

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*