Rare ting jeg spiser og ikke spiser nå som jeg er gravid!

Poenget med dette innlegget er egentlig ikke hva jeg spiser nå om dagen. Poenget er at kroppen er helt fantastisk og din absolutt beste samarbeidspartner i livet, om du velger å samarbeide med den! 😉

Kroppen din ønsker nemlig det beste for deg, og er skrudd sammen på en magisk måte som gjør at den jobber og jobber for at du skal ha det best mulig! Så er det dessverre en del ting vi gjør (eller ikke gjør) som forstyrrer disse mekanismene i kroppen. Og her er nok kosthold og fysisk aktivitet de største faktorene.

De enkleste eksemplene jeg har på disse mekanismene er sult og metthetsfølese og sukkersug. Samarbeider du med kroppen din, gir den det den trenger av næringsrik mat og holder deg i aktivitet. Ja, da opplever man svært lite sukkersug, kroppen forteller deg når den trenger mat og den forteller deg ofte hva den trenger av mat. Men måten vi lever livet vårt på forstyrrer ofte den kommunikasjonen mellom deg og kroppen din.

Et annet eksempel er når man er syk. Ofte opplever man jo da at man vil spise litt usunn mat. Grunnen er enkel. Når du er syk jobber kroppen din i høygir for å få deg frisk. Den trenger rask energi, og du får lyst på lyst brød, sukker, ol.

Det samme skjer når du blir gravid. Og flere av de plagene man opplever som kommende mamma er der for en grunn, og med de beste baktanker for babyen!

Visste du for eksempel at forstoppelsene så mange opplever under graviditet kommer av fordøyelsen går saktere for at tarmene skal ta opp ekstra næring til mor og barn. Fantastisk!

Akkurat kvalmen jeg har slitt med de siste 12 ukene har jeg ingen logisk forklaring på, og det er vel ingen som sitter helt med svaret på hvorfor mor ofte blir dårlig. Men store hormonelle forandringer er vel det nærmeste man kommer?

Men flere av mine nye matlyster og ulyster henger helt klart sammen med den lille i magen og dens behov!

Jeg klarer ikke kaffe eller energidrikker!

Heller ikke nå som kvalmen har lagt seg! Før jeg var jeg helt avhengig av sukkerfri Red Bull og NOCCO drikker. Jeg drakk det hver eneste dag. Men nå klarer jeg ikke tanken en gang. Og det er helt greit da NOCCO faktisk inneholder stoffer gravide ikke skal ha, og både koffein og kunstig søtning burde begrenses.

Jeg har ikke lyst på godis.

Jeg har alltid vært en skikkelig smågodt jente! Men selv om kvalmen nå har gitt seg så har altså ikke lysten kommet tilbake. Litt salt lakris på dager hvor kvalmen kommer tilbake er godt, men ellers ikke. Vil bare poengtere at jeg spiser litt lakris, og det er lov. Sukker derimot er det greit og kutte ned på.

Annonse

Lite lyst på rødt kjøtt.

Det trenger jo ikke å ha noen sammenheng, men fisk er letter å fordøye enn rødt kjøtt. Så når man har en fordøyelse som går litt tregt kan man med fordel bytte ut rødt kjøtt med fisk eller hvitt kjøtt.

Ekstrem lyst på leverpostei!

Jeg vil ikke kalde det en cravings, men jeg har en del matvarer som jeg plutselig liker, men som jeg egentlig ikke har vært så begeistret for før! Leverpostei er en av dem. Og det er jo helt supert! Siden det er en super kilde til jern, noe man trenger litt ekstra av når man er gravis.

Syrlig frukt.

Denne er kanskje ikke så rar da det var en av de få, sunne tingene jeg klarte å spise da kvalmen sto på som værst! Bonus er at frukt inneholder en del vitamin C, som er viktig for at kroppen skal kunne ta opp jern!

Avokado!

Jeg har alltid vært glad i denne frukten og spise det et par ganger i uka. Nå går det ikke en dag uten en skive med avokado, salt og pepper. MOMS! Akkurat det gjør jo heller ikke noe. Avokado er nemlig en aldri så liten superfood for gravide, da den inneholder folsyre og kalsium, noe som er svært viktig å få i seg som gravid.

Så ja, jeg synes kroppen er ganske magisk nå om dagene! 

Hva med deg? Føler du at du spiller på lag med kroppen din?

Følg meg gjerne på Instagram og Snapchat (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*