Optimal mat.

Hva er det med oss mennesker og mat?!?
Så mange tanker, følelser og asosiasjoner vi har rundt noe som burde være så enkelt som to små ord; sulten, mett.
Men istede handler det om nytelse, lyst, sosiale forventninger, status, skam, kos, sorg, ersatning, vaner, glede, stress, tradisjoner, overflod, savn, kultur, helse, avhengighet, ja jeg kunne fortsatt i det uendelige!
Vi er rare! Jeg er rar!

Mat betyr mye! Det er godt, det er intressant, det er gøy hvordan det kan påvirke oss! Hummør, energinivå, ytelsesevne både mentalt og fysisk, vår helse.

Men hva er det optimale kostholdet?

Ha, jeg skulle ønske jeg hadde svaret på det!

Men hvis man sammenfatter en del sanheter kommer de fleste allikevel frem til denne modellen:

Rene proteinkilder vil si kylling, kalkun, fisk, skalldyr, biff, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig, svinefillet, egg, cottage cheese, magre oster og magre meieriprodukter.

Karbohydrater med lav GI vil si GROVE kornprodukter, frukt med høyt vanninnhold, bær, grov pasta og grov ris. Her finnes det en rekke lav karbovarianter på markede for de som ønsker å prøve det.

Tradisjonelt sett har dette fylt mye av den norske tallerkenmodellen! Trener du mye burde du nok spise noe mer enn dette, men har du et ønske om å gå ned i vekt er dette riktig mengde for deg. Spis deg mett i grønnsaker og proteiner.

Annonse

Fet fisk går under proteiner. Andre sunne fettkilder er avokado, nøtter, frø, oliven, kokosolje, olivenolje, rapsolje og andre veganske oljer. Dog vil jeg anbefale å steke i meierismør.
Hvorfor?
Det er et innlegg i seg selv.

Grønnsaker som inneholder lite stivelse er enkelt sagt alle grønnsaker som vokser over bakken. Personlig synes jeg man kan og skal spise alle typer grønnsaker. Vær flink til å variere og prøv nye ting.

Jeg tror egentlig ikke at folks problem er å vite hva som er sunt og usunt, men at de ikke helt vet hva og hvordan de skal lage det.

Har jeg rett?

Ta utgangspunkt i dine trafisjonelle middagsretter.
Lag lasangen med karbonadedeig, server ekstra grønnsaker til søndagssteken, bruk kalkunbryst til tacoen, osv, osv.

Skulle du allikevel trenge mer konkret inspirasjon, bruk nettet.
Det flommer over av mennesker med masse kunnskap og lidenskap for god, sunn mat, som daglig deler oppskrifter og inspirasjon.

Vær nyskjerrig, og prøv deg frem!


5 kommentarer

  1. John Richard - trimathlon

    Flott innlegg :-)!

  2. John Richard – trimathlon: 🙂

  3. Inger Johanne Viken

    Du er inspirerende Desiree 🙂 Blir i godt humør av bloggen din. Dessuten drar det meg på trening når jeg helst ikke gidder.

  4. Inger Johanne Viken: Hei, Inger Johanne! Håper alt står bra til med dere begge to 🙂 tusen takk 🙂 skal si deg at bloggen min drar meg ut på trening å, når jeg helst ikke vil 😉 hehe. Vi har alle våre dager 🙂

  5. Enig med Inger Johanne …flott skrevet og inspirerende 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*