Myk start.

Dagen i dag hadde en myk start i dobbelt forstand. En av fordelene med å jobbe turnus er at man har muligheten til formiddager som dette!

For en stund tilbake lovte jeg å avdekke treningslærens store gåte!
Tøye eller ikke tøye!

De lærde strides, teoriene er mange, men dette er vi altså enige om:

Å tøye en muskel etter trening gjør deg ikke mindre støl! Tøying i seg selv forbedrer heller ikke restitusjon eller prestasjonsnivå på trening.

MEN, før du tenker
– da er det jo ikke noen grunn til å tøye! Eller lese videre!
Vær så snill, les videre!

FOR tøying eller beveglighetstrening hjelper deg med

1. Opprettholde bevegelighet.

Noe som

2. Virker skadeforebyggende.
3. Gir mindre smerter i nakke, skuldre, rygg, bekken, hofter og knær.
4. Øker prestasjon på trening.
5. Gir følelsen av økt velvære.

Annonse

Som personlig trener treffer jeg mange, svært mange som sliter med vondter i rygg, nakke og skuldre.
De som kommer til meg er de som på tross av smerter innser at det dummeste de gjør er å ikke gjøre noe!
De kommer fordi de ønsker å styrke problemområdene.

Manglende styrke er i 99% av tilfellene bare en del av problemet.
Stillesittende arbeid, mye bilkjøring, tid forran pc’en, osv fører til svak og anspent muskulatur, i tillegg til dårlig bevegelighet!

Du har kanskje ikke tenkt over at du kan ha vondt i korsryggen eller knærne fordi du har for stram muskulatur på forsiden av lår, fordi du sitter for mye?

Tøy!

Øvelsene over tar maks 5minutter hver dag, og vil virke forebyggende.
Har du allerede problemer råder jeg deg til å ta kontakt med en fagperson.
Dårlig bevegelighet er ofte muskulært, men over tid vil det føre til feilbelastning og kan lede til skader på knokler, ledd, sener, brusk, leddbånd osv.

Tøy!

Best effekt får man av å ha litt varme i kroppen, så kombiner det gjerne med en fem minutters spasertur rundt på kontoret.
Det skal ikke gjøre vondt når du tøyer, det skal strekke.
Hold hver strekk i ca.30 sekunder, og gjenta 2 til 3 ganger.

Tøy:)


LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*