My way.

For en stund tilbake var jeg på et kurs for personlige trenere hvor temaet var vektreduksjon.
Mot slutten av dagen stilte kursholder «the million dollar question».
– Er det det samme om du spiser seks eller en gang om dagen.

Fra hele rommet kom et høyt
– NEI!
Og et lite ja, fra denne damen. Det har nemlig ingenting å si, teoretisk sett.
Sidemannen, eller kvinnen snudde seg mot meg.
– Du går vel på sånn periodisk faste du?!
Jeg kunne ikke annet enn å le inni meg.
-Nei, svarte jeg.
Er spørrende blikk.
– Jeg spiser når jeg er sulten, også slutter jeg å spise når jeg er mett.

I går satt jeg å spise lunsj med noen bekjente. I januarånden var temaet godis.
-Ja, det er jo ikke sånn at du åpner en godispose på en mandag? Igjen rettet til meg.
– Jo, hvis jeg har lyst så. Men nå er det heller ikke sånn at jeg må ha en potetgullpose på fredag, bare fordi det er helg…

For en merkelig verden vi lever i?!
Hvor vi har behov for å kategorisere mat i lov og ikke lov.
Vi nekter oss ting når vi faktisk har lyst på det, for så å spise det når det er «forventet».

Annonse

Til hvilken hensikt?
Lavkarbo, raw food, paelo, atkinson, alevo, steinalderdieten, osv.
Hva skjedde med mat? Bra mat?
Enkelt og greit.

Frukt, grønt, farger! Gode, smakfull matvarer. Fisk, fugel og magert kjøtt. Godt brød du blir mett av, magre meieriprobukter, nøtter, frø og naturlige oljer.
En kropp som blir brukt til det den er skapt for, bevegelse, så er det rom for litt ekstra når du føler at du trenger det.

– Desiree


#mat


#helse


#kosthold


#myway


11 kommentarer

  1. Så deilig å lese et slikt innlegg!! Tusen takk!Jeg startet et livsstilsendring-prosjekt i mai i fjor. Det var en eneste stor opptur i ca 6 mnd – gode resultater og full fres! Men så kom den kjente motbakken – og i stedet for å klatre oppover så snudde jeg meg og satte utfor bakken i stedet…. Når jeg kjente at det begynte å butte i mot så skulle jeg liksom ta noen nye grep. Skulle være så INNMARI sunn og saumfarte internett for råd og tips. Det er jo den enkleste oppskriften for å bli gal! I stedet for gode resultater i små steg – så ble det vektøkning og dårlig humør…Nå har jeg heldigvis fått «vasket» hodet – og min filosofi er akkurat slik du nå beskriver i dette innlegget!!Takk igjen! Bloggen din er blitt en av mine absolutte favoritter! 😀 Klem til deg – hilsen Kine

  2. Helt enig :-)!Er så enig i det om å spise når du er sulten og spise deg mett.Det er ikke alltid like lett i en hverdag hvor det f.eks, er fastsatt tidspunkt for måltider, f.eks. lunsj på jobben. Min løsning på det er at jeg ikke spiser frokost, jeg er ikke sulten på morgenen allikevel. Da er jeg sulten når jeg skal ha lunsj og spiser et stort måltid da.Det lille ekstra man skal unne seg smaker vel så godt på en tirsdag som forventet på en fredag. Fredager er som regel gode uansett ;-).Spis det kroppen din har det godt med og spise rene produkter.

  3. Kine: Så koselig å høre Kine!!! 🙂 Det høres ut som du har gjort noen gode erfaringer, og de er det bare å ta med seg videre! 🙂

  4. Lisbeth: High five! 🙂

  5. fra uniform til bikini

    Utrolig bra innlegg! 😀 Kjenner meg igjen 🙂 ) Har jeg lyst på en sjokolade på en onsdag så unner jeg meg det! Jeg drakk hvitvin og unna meg sjokoladekjeks i går.. 🙂 )<3 Man skal unne seg godt i rette mengder 😀 Helga nå byr uansett på nattvakter for meg, og ikke noe sånn kose-helg uansett 😉 ) Man må da kunne sjonglere på dette mener jeg 🙂 )

  6. fra uniform til bikini: Det handler om balanse 🙂

  7. Prosjekt Barcelona

    Liker måten du tenker på 🙂 Man kan jo unne seg litt godt iblandt, og det MÅ jo ikke være i helgene, det kan jo være når som helst så lenge det ikke blir hver dag og en hel masse 🙂 Tror kanskje jeg selv skal prøve det når jeg når målet mitt 🙂 Å heller spise litt en dag jeg virkelig har lyst på enn å pine meg til helga fordi det ikke er «lov.»

  8. Prosjekt Barcelona: 🙂

  9. Hei, et spørsmål litt på siden..den tabata treningen du har på lørdager, hvordan foregår den? Lurer på om det kan være noe for meg 😉 ellers, super blogg du har !

  10. Ruth: TABATA er et treningsprinsipp hvor man jobber i 20sekunder, så hviler i 10 sekunder også gjentar man dette i 8 runder, før man i dette tilfelle bytter øvelse 🙂 Jeg mener at dette er en time alle kan være med på.Vi jobber styrkeøvelser og jeg gir 2-3 alternativer på alle øvelser. Er øvelsen ny for deg velger du 1, er du kjent med den velger du 2 og ønsker du å utfordre deg seg velger man 3 🙂

  11. Tøyogbøy: Hyggelig å kunne inspirere 🙂 lykke til mot nye mål! 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*