Kjære Anonym…

Mens spørrerunden går i et eget innlegg tar jeg meg tid til å svare på dette spørsmålet allerede nå, rett og slett fordi jeg får lignende spørsmål til stadighet.

Anonym spørr:

Hei! Jeg er en jente på 25 år, 166 høy og begynte 1. januar veien til et lettere liv.
Jeg veide da 127 kg, men har nå gått ned 5 kg og 13 cm på midjen.
Jeg fikk beskjed av en PT på treningssenteret mitt å trene kondisjon 50 minutter to ganger i uken, pluss to ganger styrketrening.
På styrketreningene tar jeg 3×10 rep på beinpress, chest press og pulldown. Pleier å trene litt kondisjon også utover dette.

Jeg fikk også beskjed om å spise 1500 kcal hver dag, så det har jeg gjort denne måneden.
Nå er det veldig mange som sier at dette er for lite for meg, og at jeg bør øke til 2000 kcal.
Hva tenker du om det? Jeg spiser sunt, men lørdagskveldene koser jeg meg.

Jeg blir så forvirret over alle råd. Folk sier også jeg må holde meg unna frukt og ikke trene styrke (for da går jeg saktere ned i vekt).
Har du noen gode råd å gi meg?
Bør jeg trene mer?

Kjære anonym.

Takk for gode spørsmål, dette vet jeg det er flere som lurer på.

1.
For å gå ned i vekt trenger du et kaloriunderskudd på ca.7000 kcal i uka. Dette underskuddet skaper man ved å spise litt mindre kalorier og forbrenne litt flere. Kombinasjonen av disse er helt klar best!
Med dette i tankene har din PT helt rett. Med din treningsmengde burde du sikte deg inn mot et inntak av 1500-1600 kcal om dagen.

2.
Du må spørre deg selv hva som er ditt faktiske mål! Ønsker du et bestemt tall på badevekten eller ønsker du en flott og slank kropp?
Forvirret?
Det skjønner jeg. Nå er det på tide at folk får øynene vekk fra badevekten og opp i speilet!
Muskler veier mer enn fett, ja, men de har et mindre volum!

Noen som husker denne gåten?
Hva veier mest, en kg bly eller en kg fjær?

En kilo er en kilo, men det er klart at en kilo fjær tar mye mer plass enn en kg bly! Vi er enig om det?

Annonse

Det samme gjelder muskler og fett. En kilo er en kilo, men en kilo fett tar mer plass enn en kilo muskler.

Tren styrke.

3.
Frukt.
Fem om dagen er en god regel det, men husk at det er fem frukt OG grønt.
I en vektreduksjonsfase ville jeg sagt to frukt og resten grønt, og gjerne mer enn tre.

4.
Treningsmengden din er helt passe i forhold til de mål du har satt deg. Det er viktigere at du har glede, energi og overskudd til å trene fire ganger i uka, enn at du er sliten og bare subber rundt på gymmet hver dag.

Håper du fikk svar på det du lurte på.
Masse lykke til, og ikke nøl med å ta kontakt igjen om det skulle være noe:)

– Desiree


5 kommentarer

  1. Hei, tusen takk for svar! Jeg har noen få tilleggsopplysninger og spørsmål, om det er greit? For det første trener jeg alltid styrke og kondisjon på samme trening. Først styrke og så kondisjon rett etterpå. Er dette greit? Det blir da ikke 4 økter i uken, men egentlig 2 økter.Er bær også innenfor denne «2 om dagen» grensen som frukt er?Om jeg ligger på et kcal inntak på 1500-1600 kcal om dagen er det mange som sier at det jeg går ned er det som kroppen har av reserver. At når reservene er tatt av så kommer vekten til å stoppe opp. Dette skrev noen til meg på Fitnessbloggen:»Problemet med å begynne vektnedgang med å gjøre et enormt kutt i kaloriene er at kroppen din til slutt tilpasser seg det lave kaloriinntaket. Når det skjer så blir ytterligere vektnegang mye vanskeligere fordi du må kutte mer i det allerede minimale kaloriinntaket. En annen ting er at når du en dag er fornøyd med vekten og begynner å spise «normalt» så vil du legge masse på deg igjen fordi kaloriinntaket plutselig øker igjen som et resultat av et normalt kosthold. Så om man klarer å gå ned i vekt ved å kutte bare litt og litt i kaloriinntaket så vil du unngå denne tilpasningen til veldig lite kalorier og ende opp med et sluttresultat du faktisk klarer å vedlikedholde etterpå.»En annen skriver:»Det er veeeeldig viktig å ikke sultefore kroppen din. Grunnen til at jeg reagerte på 1500kcal var at det der er et oppskrift på hvordan du kan freake kroppen din ut, den går i dvale, vekta står stille, du blir demotivert/deprimert, og så gir opp. Det er bullshit.»Og en tredje skriver:»Din PT har satt deg på et underskudd som er veldig stort, noe som har uheldige konsekvenser for både energi og trening når kroppen din er ferdig med å forbrenne det mest overflødige. I tillegg vil du etterhvert oppleve at du du går opp igjen når dietten er over fordi kroppen har blitt vant til et veldig veldig lavt inntak.»Hva synes du om dette? Jeg blir veldig usikker.

  2. Og forresten… Er det greit å spise usunt lørdagskveld?

  3. Anonym: Det finnes veldig mange riktige og feil svar her i forhold til kaloriinntak. Det er ikke nødvendigvis den totale kalorimengden som avgjør om kroppen går på sparebluss eller ei. Det handler først og fremst om næring. Spiser du et sunt og variert kosthold hvor du får i deg nok vitaminer, mineraler, antioksidanter, forskjellige typer proteiner og sunne fettsyrer kan du med ditt aktivitetsnivå fint ligge på 1600 kcal om dagen + litt kos på lørdager.Når du begynner og nærme deg normalvekt, og kroppen ikke har like mye reserver blir det kanskje riktigere å øke inntaket til 1800 -2000 og skru opp intensiteten på treningen.Men du skal jo ned ganske mange kilo til før du kommer inn i denne fasen…Jeg ville nok andefalt 50min kondisjon som en egen økt to ganger i uken og styrke to ganger i uken til deg.Det er ikke anbefalt å trene lengre enn 90 minutter.Bedre med flere kortere økter hvor du klarer å jobbe med så høy intensitet som mulig, der du er i dag. 150 gram bær kan regnes som en av de fem.Om det er frukt eller grønt er det nok delte meninger om. Jeg ville ikke regnet bær blant mine to frukt.Vil bare avslutte med å si at jeg forstår frustrasjonen din av å få så mange ulike svar fra ulike personer.Dette er temaer som mange mener noe om, og skriver om uten å ha nok kunnskap. Mange er veldig bastante i sine meninger, uten å være klar over at dette er et tema med mange riktige svar, det kommer bare ann på så mye.

  4. Takk for svar! Når jeg trener styrke bruker jeg ikke mer enn 10-15 min. Det er 3×10 reps på tre forskjellige apparater. Så det kommer ikke over 90 minutter.

  5. Ok 🙂 Om du da føler at du har overskudd til mer, ville jeg anbefalt deg å øke til tre økter i uka 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*