Jeg er havren.

Det er den med bjeller på.
Husker du sangen fra barneskolen?

Havre er kanskje det mest tradisjonsrike kornet vi har i Norge, sammen med hvete.

Havre er superkornet! Ernæringsmessig overgår det alle andre kornslagene!

Havre inneholder store mengder mineraler, spesielt jern og vitamin B. Havrens protein inneholder heller ikke gluten.
I dag er det stadig flere som reagerer negativt på mat med høyt glutennivå. Men uten gluten kan ikke bakeverk heve… På den annen side kan man blande inn opptil 30 prosent havremel eller havregryn i en hvetedeig, uten at bakeevnen svekkes.

Den enkleste måten å få i seg denne godsaken på er kanskje og spise den som gryn med melk på, eller som grøt.
Desverre kan dette fort bli en kjedelig affære hvis man holder seg til gryn, melk, smør og sukker…

1 del gryn
2 deler væske

Kokes opp under omrøring, ca 3 min

Her er mitt forslag til en litt mer pimpa havregrøt:

1 del gryn
2 deler soyamelk med vaniljesmak

Kokes opp.

Annonse

Tilsett 3 ss cottage cheese.

Rør rundt.
Toppes med 2 ss cocosolje, litt frosne bær og cocosflak.

NAM!

Egentlig er det bare fantasien som setter grenser!

Prøv også grøt med:

-eple og kanel
-div syltetøy
-eple og peanutsmør
-kakaopulver og peanutsmør
-vaniljeproteinpulver og blåbær
-sukrin gold

Har du en favoritt?


3 kommentarer

  1. Charlotte

    Er sååååå enig! Ikke forsvinn igjen!!!!! 🙁

  2. Kristin: Takk 🙂 deilig å være tilbake!

  3. Charlotte: Gjør så godt jeg kan 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*