Hvorfor tøye eller trene bevegelighet?

En gang het det å tøye, i dag kaller vi det bevegelihetstrening.

En gang gjorde man det fordi man skulle bli mindre støl, men i dag er alle eksperter enige om at det ikke hjelper mot stølhet.

MEN, før du tenker
– da er det jo ikke noen grunn til å tøye!

 

Les videre.

For tøying eller bevegelighetstrening hjelper deg med

1. Opprettholde bevegelighet.

Noe som

2. Virker skadeforebyggende.
3. Gir mindre smerter i nakke, skuldre, rygg, bekken, hofter og knær.
4. Øker prestasjon på trening.
5. Gir følelsen av økt velvære.




 

 

Som personlig trener treffer jeg mange  som sliter med vondter i rygg, nakke og skuldre.

Annonse


De som kommer til meg er de som på tross av smerter innser at det dummeste de gjør er å ikke gjøre noe!
De kommer fordi de ønsker å styrke problemområdene.

Manglende styrke er i 99% av tilfellene bare en del av problemet.


Stillesittende arbeid, mye bilkjøring, tid forran pc’en, osv fører til svak og anspent muskulatur, i tillegg til dårlig bevegelighet!

Du har kanskje ikke tenkt over at du kan ha vondt i korsryggen eller knærne fordi du har for stram muskulatur på forsiden av lår, fordi du sitter for mye?

Tøy!

Dårlig bevegelighet er ofte muskulært, men over tid vil det føre til feilbelastning og kan lede til skader på knokler, ledd, sener, brusk, leddbånd osv.

Tøyer du?

 

-Desiree

 

 


5 kommentarer

  1. Slimming - Slankeblogg

    Ja jeg tøyer! Elsker den følelsen det gir meg, og den framgangen man merker ganske raskt 🙂

  2. Berit Gulbrandsen

    som revmatiker har jeg tøyd og hatt bevegelighets trening i snart 20 år 🙂 det er alfa og omega om man trener eller ikke….som min fysioterapaut sier, trening skal gjennomføres hver dag, legg det inn i daglige rutiner, det er like viktig som tannpuss !! Takket være det er jeg i dag i jobb og mye mer oppegående en hvis jeg ikke hadde gjort det.

  3. Berit Gulbrandsen: Helt, helt, helt riktig 🙂

  4. Men jeg lurer på en ting. Skal man tøye rett etter trening, når man fremdeles er varm i kroppen? Eller skal man vente til ett annet tidspunkt, hvor man er kald og dermed «stivere» i muskulaturen?

  5. Ida: Man burde alltid være varm, men jeg synes man fint kan strekke på seg ila dagen 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*