Hvordan setter man seg et bra mål?

Dette er siste oppgave i FITfebruar uke 1.

I morra kommer syv nye utfordringer, og søndag trekker jeg ut en vinner blant denne ukens deltagere.

 

Den siste utfordringen handler om å sette seg mål. Det føles kanskje litt personlig, derfor skal dere få lov til å holde denne for dere selv om dere vil, evt kan du sende meg den på mail om du ønsker en tilbakemelding.

 


For hvordan setter man seg egentlig et bra mål?

Jeg tenker at når man skal sette seg et mål så må det være noe man virkelig har lyst til å bli bedre på. Som du er forberedt på bruke tid og energi på – samtidig som du så klart må ha et utviklingspotensiale.

Om jeg satte meg som mål å trene 5 ganger i uka så hadde det ikke hvert et særlig hensiktsmessig mål. Jeg trener at 4-5 økter i uka.

Annonse

Et fornuftig mål for meg ville vært om to av disse øktene var rene kondisjonsøkter. Det hadde jeg trengt, det har jeg lyst til og potensiale, jeg må bare gå i sving å få det gjordt.

 


Men et fornuftig mål burde også være litt hårete, det skal være noe å strekke seg etter. Hvordan vet du da om målet ditt er overambisiøst?

Om innsatsen du må legge ned for å nå målet ditt skaper stress og negativ energi i hverdagen så synes jeg du burde sette deg et nytt mål. Kanskje et delmål er tingen?


Mål skal være motiverende. Det skal være moro fordi fordi vi må strekke oss litt for å klare det. Men det er ikke moro hvis man ikke er istand til å nå det med fingertuppene engang.






Et mål du ikke har lyst til å jobbe for å nå er det vi kaller en drøm.

 

Forandringer krever forandring. Hva kan du være villig til å endre iditt liv  for å nå dine mål?

 


– Desiree




Follow my blog with Bloglovin


2 kommentarer

  1. Min erfaring er at jeg er lurt å ha et mål etter målet igjen 😉 i fjor hadde jeg som hovedmål å løpe et 5km løp. Klarte det jeg ville men treningen fikk en bråstopp etterpå…

  2. Linda: Hehe 🙂 det er sant 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*