Hverdagsgrateng.

Denne bloggen har etterhvert blitt synonymt med kjapp, sunn og enkel hverdagsmat for alle aldere. Jeg kjenner at det er noe jeg er ganske stolt av, nettopp fordi jeg vet hvor mye dette faktisk fyller folks hverdag, og hvor viktig det er for helse og velvære.

 

God mat kan nemlig være kjapt, billig og sunt.

 

Dagens oppskrift er nok til 6 personer! Her blir den nok med til lunsj i morra også, og hele formen kostet 78kr å lage!

Du trenger:

 

1 pakke kjøttdeig.

Du kan bruke kylling, svin eller karbonadedeig.

 

Valgfri grønnsaker

Jeg brukte 1 gulrot, 1 grønn paprika, 1 gul løk

 

2 store søtpoteter

 

1 bok hakka tomat

 

100 g ost

Slik gjør du:

 

Annonse

Skrell og kutt søtpotene opp i små biter. Kokes i litt saltvann mens du ordner resten.

 

Sett ovnen på 250 grader.

 

Kutt opp og stek grønnsakene.

Stek kjøttdeig med ønsker krydder.

Bland alt og tilsett tomatene.

 

Nå er søtpotene gjennomkokt.

Mos med stavmikser.

 

Hell kjøtt og grønnsaker i en stor form. Bre søtpotet over å strø på med ost.

 

Tips:

om barna i familien trenger litt ekstra karbohydrater kan du ta halve formen med mos og halve formen med fullkornspasta. Pass på at pastaen ikke er helt ferdigkokt!

 

Inn i ovnen til osten er sprø

 

– Desiree


31 kommentarer

  1. Cecilia Catharina

    Så utrolig godt det ser ut! Skal absolutt prøve å lage dette 😀 Ha en helt super dag videre 😀

  2. Cecilia Catharina: 🙂

  3. Søtpoteten du bruke stavmikser på?

  4. Ida Lyrics

    åh dette virka sykt godt! kanskje dette blir en middagsvinner i studenthybelen i dag? ;D

  5. Bodil: ja 🙂

  6. Ida Lyrics: håper det smaker 🙂 kommer flere billige middager fremover hvor jeg regner ut pris 🙂

  7. Dette må prøves i morgen takk for at du deler all den gode mat oppskriftene med oss andre som prøver å leve litt sunnere 🙂

  8. Ingfrid Rossebø

    Hvorfor søtpotet og ikke «vanlig» potet? Sunnere? Smak?

  9. Ingfrid Rossebø: Begge deler 🙂

  10. dragolfine

    det så godt ut 🙂

  11. Lene Espenæs

    Dette var godt, var middag i går, blir middag i dag også…. nok igjen vettu 🙂

  12. Birgitte-Louise Solvang

    Kjempe digg oppskrift! I dag lager jeg den for andre gang 🙂

  13. Har laget denne i kveld og den smakte kjempe godt! 🙂

  14. Helga-Marie

    Hvor lenge steker du denne? Står ikke steketid, eller er det jeg som ikke ser det….

  15. Helga-Marie: det står vel til osten er sprø 🙂 den trenger egentlig ikke å steke i det hele tatt 🙂

  16. Trine-Lise

    Hvilke krydder bruker du? Jeg er dårlig med å finne på smaker:-)

  17. Desiree

    Trine: Her går det mye i disse chillimiksne du får på butikken ( også til barna) gurkemeie, basilikum, salt og pepper 🙂

  18. Ann Mari

    Kan den lages i dag og stå kjølig til i morgen. ?

  19. Desiree

    Ann Mari: ja 🙂

  20. Cesilie

    Dette var supergodt! 🙂 ) Men det er jo en halv form igjen… Fungerer denne som lunsj i morgen på Fit på 30-programmet? I så fall; hvor mye?

  21. Desiree

    Cesilie: Ja 🙂

  22. Cesilie

    Så fint 🙂 Hvor mye skal jeg ha da, det er vel ikke samme som middagsmengde?

  23. Desiree

    Cesilie: nja, ikke mye mindre 3/4 🙂

  24. Benedikte

    Hvor mye kan man spise av denne gratengen til middag når man er med på Bikiniklar? (150 gram proteinkilde, 1 porsjon fettkilde, så mye grønt du ønsker.) Vil det si 150g til middag + salat?

  25. Desiree

    Benedikte: det vil si ca 1/4 del grateng 🙂

  26. Er det ikke mye karbohydrater i søtpotet ?Er den et bedre valg enn vanlig potet,hvorfor

  27. Desiree

    Anonym: Smaker bedre og inneholder flere næringstiffer + har mindre GI. Karbohydrater er ikke usunt 🙂

  28. Må bare skryte av denne oppskriften. Prøvde den for første gang under fitpå30 og har laget den til middag annenhver uke siden da! Elsker den, er såå godt! Samboeren er like begeistret. Ny favoritt! Namnam, tror jeg må lage dette i dag 🙂

  29. Malin: Takk 🙂

  30. Denne var kjempegod 🙂 Jeg tok litt provence krydder over «potetmosen», før osten ble lagt på. Det ble også bra!

  31. Siri: Takk for tips 🙂

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*