Fettfattige kardemommesnurrer + mine beste tips til sukkerfri gjærbakst

Nok en merkelig mai uke! Ikke at jeg skal klage over å spise helgfrokost på en torsdag, men jeg blir totalt forvirret av disse fridagene!

Langhelg blir det heller ikke på denne damen. Etter noen amputerte arbeidsuker bretter jeg denne helgen opp ermene for å gjøre ferdig kostplanene og oppskriftene som skal inn i den nye appen min! Gleder meg helt vanvittig mye til å vise den til dere!

Kostplan, oppskrifter, treningsprogram, øvelsesbank, treningsvideoer, elektronisk treningsdagbok, direkte kommunikasjon med meg, alt samlet på et sted! Det blir så bra!  Du kan lese litt mer HER.

Men, i dag skal vi snakke om sukkerfri og sunn gjærbakst!

Mange tenker at for å kunne lage sukkerfrie boller er det nok og bytte sukkeret ut med lik mengde sukrin eller stevia. Og at om man ønsker et grovere bakeværk er det bare å bytte ut hvetemel med grovt mel. Vel, det er ganske enkelt å lage sunnere gjærbakst, men det er ikke fult så enkelt!

Noen ting å passe på:

  • For at gjær skal aktivere trenger det sukker. Så selv om du skal bake sukkerfritt vil jeg anbefale deg å aktivere gjæren i 1 ts sukker eller honning. Dette gjør du ved å smuldre deigen i en bolle og strø over sukker. La det stå på benken i noen minutter til gjæren er oppløst.
  • Sukrin og stevia er søtere enn sukker. Hvor mye søtere står på pakka. Så om du har en oppskrift som skal inneholde 100 gram sukker kan du ikke erstatte dette med 100 gram sukrin. 25 gram vil nok holde. Dette må du da justere ved å ha i litt mindre væske enn i den opprinnelige oppskriften.
  • Gjær er ikke bare glad i sukker, det er også glad i gluten. Så vær oppmerksom på at mel av havre og spelt hever saktere enn hvetemel.

Over til dagens lille fristelse!

Annonse

Her har jeg brukt min mest populære bolleoppskrift som base. Nemlig lyse speltboller med yoghurt.

  • Lag deigen som anvist og sett til heving i 60 minutter.
  • Kjevle ut til et stort rektangel
  • Smelt 30 gram smør og pensle utover deigen.
  • Strø over sukrin gold og kardemomme. Bruk kanel om du heller vil ha kanelboller
  • Rull rammen og del opp i 12 biter
  • La det hele etterheve mens du varmer opp ovnen til 200 grader varmluft
  • Stek i 12 minutter

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.