Bakkeintervaller; Boost kondisjonen og gi stumpen et løft!

Løpeformen er virkelig på vei oppover nå om dagene, og det er nesten vanskelig å holde seg til oppsatte treningsprogrammet. Det eneste jeg vil er å løpe! Men styrketrening er også en viktig del av løpetreningen, pluss at kroppen faktisk må restituere mellom løpe øktene!

I går valgte jeg allikevel å sniiiiiike inn en kort bakkeintervall og unnskyldte det med at det er løps styrke og teknikk trening! 😉 Men det er det også!

Bakkeintervaller


Noen av fordelene med bakkeløp:

  • Å forflytte seg oppover gir en høyere puls enn å forflytte seg bortover, også hvis ikke du orker å løpe. Høyere puls gir bedre kondisjon, høyere kaloriforbruk og større etterforbrenning.
  • Å løpe oppover utsetter kroppen for mindre støt enn å løpe bortover. Mindre støt betyr mindre skaderisiko.
  • Bakkeløp styrker hele baksiden din fra akilles, til legg, bakside av lår og så klart rumpa. For deg som løper betyr dette på sikt lengre steg, bedre løpsøkonomi og kortere tid på distanse.
  •  For deg som vil komme i form betyr det strammere rumpe og lår.
  • Løping oppover styrker også core.
  • Morsom og motiverende variasjon til tradisjonell løpetrening og intervaller.
  • Tidsbesparende

Bakkeintervaller

Så hvorfor løpe noe annet enn bakker hvis det er så fint og flott?

Annonse

Vel, om du ikke skal ut å løpe noen løp og bare trener løping en gang i blant så er det ingenting i veien for å gjøre bare dette, men hvis du vil bli en god løper trenger du variasjon og trening på din distansen.


Hvordan legge opp økten?

  • Varm opp godt, gjerne med en 10-20 minutters gå/joggetur.
  • Tøy ut litt i bånn av bakken, før du starter.
  • Jogg/løp/spurt oppover 30-50 meter. Jogg rolig ned igjen. Gjenta 10-15 ganger avhengig av form.


Litt teknikk i bakhode:

  1. Land foran på foten. (også dette er mer naturlig når du løper oppover)
  2. Len deg litt forover når du løper og bruk armene dine aktivt.
  3. Løft knærne og strekk ut hofta helt for hvert skritt. da jobber bakdelen maks, du kommer fortere opp og blir garantert støl i stumpen.

Lyst på en intervall i bakke? Kanskje med en spilleliste til? 🙂

Følg meg gjerne på Instagram (Fitfocuse) for mye sunn mat og tips til en aktiv hverdag. Ønsker du daglig inspirasjon vil jeg anbefale deg å følge Facebook siden min HER

Stort Smil

Desiree

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*