3 feil de fleste gjør når de vil ned i vekt

Det finnes utallige treningsmetoder, dietter og kostholds retninger der ute som alle sammen kan hjelpe deg ned i vekt.

De aller fleste virker også, men det handler om å finne den metoden som passer deg og den livsstilen du ønsker å ha. Men uansett hvilken retning du følger, om det så er lavkarbo, paleo, Atkins, 5:2, periodisk faste eller hva nå alt heter.  Om du føler et spesielt treningsprogram eller du bare prøver å finne det som fungerer for deg, uansett hvilken metode folk velger så er det fire typiske feil de aller aller fleste gjør.

I dag skal vi ta en liten titt på dem, og fundere litt over hvordan du kan unngå å gå i samme felle.

FEIL NUMMER 1: DU UTELUKKER SPESIELLE TYPER MAT.

Hvis jeg sier at du ikke kan spise kake! Hva tenker du på da? Jo, kake.

Det første folk gjør når du ønsker å gå ned i vekt er å plukke bort ting.

– Jeg skal ikke spise brød, jeg skal ikke spise sukker, jeg skal ikke spise smør, jeg skal ikke spise sjokolade, jeg skal ikke, jeg skal ikke, jeg skal ikke.

Alt fokuset går mot hva man ikke skal og hva oppnår man ved det? Svært lite positivt.

STRATEGI:

  1. Fokuser på de tingene du ønsker å tilføre kostholdet ditt heller enn det du tenker at du burde utelukke. Bruk litt tid på det, sett deg inn i nye oppskrifter, finn frem ting du kunne tenke deg å prøve å lage eller mat du har lyst til å smake på.
  2. Om du elsker brød, men har funnet ut at det er best for din kropp å unngå det – finn gode alternativer. Å utelukke mat du er glad i, uten å finne gode erstatninger er en dårlig løsning som ikke holder i lengden.

Vafler fri for sukker og gluten

Annonse

FEIL NUMMER 2: ALT ELLER INGENTING TANKEGANGEN.

Dette ser jeg både på trenings og matfronten, og jeg blir så fortvila!

Hva så om du bare får trent en gang? Er ikke en gang bedre enn igjen ? Føles det ikke bedre å få til den ene treningen enn å droppe alle?

Du har spist sunt hele uka frem til torsdag, men går på en real smell torsdag kveld. Alt er ødelagt, begynner igjen på mandag!

STRAGETI:

Om du har spist sjokolade til alle måltider mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, men på fredag spiser en salat – har du hatt en sunn uke da? Nei.

Så hvorfor føler du at det er bortkastet om du spiste sunt mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, om du på fredag valgte å kose deg litt mer enn det som var planlagt?

FEIL NUMMER 3: DU VENTER PÅ DET RETTE TIDSPUNKTET
Jeg vet ikke hvor mange mennesker jeg har møtt, som går med et ønske om å endre livsstil eller komme igang med trening, når bare de får tid.
Så klart er det perioder i livet som kan være mer hektiske enn andre, hvor det skjer ting som er litt utenfor normalen. DA er kanskje ikke det rette tidspunktet å sette i gang, men når er egentlig det rette tidspunktet? Når passer det?
STATEGI:
Det de aller fleste misforstår er at det er ikke ditt liv som skal tilpasses et kosthold eller treningsprogram, du må finne et kosthold og en måte å være fysisk aktiv på som passer deg og ditt liv!
  1. Start med å se hvilke muligheter du har per dags dato. Kanskje dere egentlig spiser en ganske sunn middag, men kan tilføre noen flere grønnsaker. Kanskje du kan bytte ut de vanlige brødskivene til frokost med en smoothie og bytte ut deler av helgekosen med sunnere alternativer. Kan du gå en tur mens barna er på trening? Eller kanskje du har en like travelt opptatt venninne eller kollega som du kan bruke som treningskompis?
  2. Det er påvist gang på gang at det som gir varige resultater er de små forandringene du klarer å opprettholde over tid – ikke de store prosjektene.
  3. Sett opp en liste på 5 ting du tenker at du uten store utfordringer kan legge til i hverdagen din akkurat nå! For eksempel:
  • Drikke et glass vann før hvert måltid
  • Spise 2 frukt om dagen
  • Spise 1/2 tallerken med grønnsaker sammen med middagen
  • Få litt frisk luft hver dag
  • Trene 2X 30 minutter i løpet av uka

Gi det en uke og evaluer – Hva oppnådde jeg med dette?

Jeg lover at du vil bli positivt overrakset!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*